Mowa rodzica – znaczenie dla rozwoju mowy dziecka

Mowa rodzica – znaczenie dla rozwoju mowy dziecka

Dzieci naśladują wszystko i każdego w swoim otoczeniu, także mowę. W związku z czym zarówno Rodzice oraz inne bliskie osoby przebywające na co dzień z dzieckiem, mający wadę wymowy, są nieprawidłowym wzorcem w kształtowaniu języka przez malucha. Może to stanowić ogromną przeszkodę we właściwym przyswajaniu języka, którego skutkiem może być problem w komunikowaniu się oraz[…]

Wcześniak w gabinecie logopedy

Wcześniak w gabinecie logopedy

Kiedy mówimy o wcześniactwie? Wcześniak to dziecko, które przyszło na świat przed 38. tygodniem ciąży. Jego sprawność umysłowa i fizyczna może być początkowo mniejsza niż u dzieci urodzonych o czasie. Kondycja wcześniaków zależy przede wszystkim od tego, na jakim etapie ciąży się rodzą. Między urodzonymi na granicy możliwości przeżycia (czyli w 24. tygodniu) a tymi,[…]

Moje dziecko nie chce jeść

Moje dziecko nie chce jeść

Na pewno każdy z Rodziców zastanawia się: „dlaczego moje dziecko nie chce jeść?”. Mając na uwadze różnorodność problemów z tym związanych, o których nie będę pisała w niniejszym artykule, czytając pewną książkę trafiłam na bardzo ciekawy opis, który skłania do refleksji. Co powiedziałyby dzieci w momencie kiedy jeszcze nie mówią? Autor tekstu opisał to w przykładowy[…]

Alternatywne i wspomagające formy komunikacji

Alternatywne i wspomagające formy komunikacji

Zdarza się czasem, że komunikacja za pomocą mowy jest utrudniona lub niemożliwa. Wówczas stosuje się komunikację alternatywną, czyli taką, w której mowę dźwiękową zastępujemy zamiennym sposobem komunikowania bądź też komunikację wspomagającą jako środek uzupełniający i wspomagający używaną równolegle mowę dźwiękową. Dlaczego o tym wszystkim wspominam? Wielu Rodziców martwi się o to, że dziecko nie potrafi[…]

„Kąpiel słowna”

„Kąpiel słowna”

To piękne wyrażenie oznacza nic innego jak dostarczanie dziecku modelu, wzorca językowego, a także stwarzanie sytuacji do kontaktu językowego, przykładowo przez monolog. W praktyce wygląda to w ten sposób, że mówimy o rzeczach, zjawiskach, w których dziecko jest uczestnikiem, czyli widzi je, czuje, przeżywa – jest to nic innego jak codzienne czynności i sytuacje (np.[…]

Głużenie, a gaworzenie

Głużenie, a gaworzenie

Często, zarówno w pracy zawodowej jak i w trakcie badań do pracy magisterskiej padało stwierdzenie rodziców, że nasza pociecha mówiła już w wieku 6. miesięcy. Nic bardziej mylnego, dźwięki wydawane przez dzieciaki mogą przypominać niektóre słowa. W pierwszych miesiącach życia dziecka pojawiają się dźwięki różnego rodzaju, takie jak piski, mlaski, pomruki, a także dźwięki nieartykułowane[…]

Logopeda w życiu noworodka

Logopeda w życiu noworodka

Kiedy w rozmowie mówię, że jestem logopedą i skupiam się na terapii noworodków, niemowląt w większości spotykam się z reakcją „Ale jak to? Przecież ono jeszcze nie mówi?!” – jeżeli ktoś nadal nie wie jakie są specjalizacje i czym się zajmują logopedzi różnych specjalności to zapraszam do wpisu „Logopeda – kto to taki„. Niejednokrotnie lekarze[…]

Komunikowanie potrzeb przez dzieci

Komunikowanie potrzeb przez dzieci

Zanim pojawi się etap komunikowania się słownego małego dziecka z otoczeniem, wcześniej za pomocą środków niewerbalnych komunikuje ono swoje potrzeby. Zdarza się, że część z nich jest nieintencjonalna, przykładowo wodzenie oczami, a przy tym utrzymywanie kontaktu wzrokowego, następstwem czego może być uśmiech połączony z wokalizacją i ruchami kończyn, inne zaś komunikaty są wyrazem woli malucha.[…]

Mowa kierowana do dziecka

Mowa kierowana do dziecka

Pierwszy rok życia jest niezmiernie ważny w kształtowaniu się postawy komunikacyjnej dziecka. Słuchając dorosłych, mówiących do swoich pociech, widzimy różnice w przekazach, które różnią się od wymowy w codziennej komunikacji. Mowa kierowana do małych dzieci jest inna niż ta, którą dorośli kierują do pozostałych osób dorosłych bądź obcych dzieci, u których etap rozwoju mowy został zakończony. Zmianom podlega[…]

Związek rozwoju ruchowego z rozwojem mowy

Związek rozwoju ruchowego z rozwojem mowy

Zdobywanie umiejętności unoszenia główki, przewracania się na bok, siadania, raczkowania, samodzielnego poruszania się ma również swoje ogromne znaczenie w procesie nabywania języka. Właśnie z tego powodu tak ważne są pierwsze miesiące życia człowieka, gdyż następuje szybki rozwój psychoruchowy. Co można zaobserwować przez pierwsze 12 miesięcy życia człowieka? WIEK ROZWÓJ RUCHOWY ROZWÓJ MOWY 1 miesiąc ·[…]

Działania profilaktyczne w pracy logopedy

Działania profilaktyczne w pracy logopedy

Profilaktyka logopedyczna to jedno z podstawowych działań praktycznych w logopedii. Sam termin profilaktyka jest szerokim pojęciem, jednak ogólnie ujmując sprawę jest to nic innego jak przeciwdziałanie pojawianiu się jakichkolwiek odstępstw w rozwoju. Jako, że jestem logopedą wczesnej interwencji moim głównym celem jest szerzenie wiedzy, zapobieganie oraz skuteczne wprowadzanie działań wpływających na proces komunikacyjny oraz związany[…]

Odruchy warunkowe i bezwarunkowe niemowlęcia w rozwoju mowy dziecka

Odruchy warunkowe i bezwarunkowe niemowlęcia w rozwoju mowy dziecka

Czym są odruchy? Pierwsze dwa miesiące życia dziecka odwzorowują wszystko to czego się nauczyło w życiu płodowym. To swojego rodzaju kontynuacja życia płodowego. Po urodzeniu dziecko jest wyposażone w zachowania. Umożliwiają mu instynktownie reagować na bodźce zewnętrzne, które na początku są dla niego czymś obcym. Te automatyczne odruchy determinują przetrwanie oraz sygnalizują, że układ nerwowy[…]

Gest wskazywania palcem

Gest wskazywania palcem

Minęło 9 miesięcy życia malucha i pojawia się etap rozwoju, który nazywany jest przez specjalistów rewolucją. Dlaczego rewolucją? W tym czasie zaobserwować można ogromne zmiany w sposobie komunikowania się przez dziecko. Działa intencjonalnie, naśladuje, podąża za wzrokiem lub wskazaniem dorosłego, kieruje uwagą dorosłego za pomocą gestu wskazywania palcem. Ta forma komunikacji jest: Prośbą: „Daj mi[…]

Smoczek uspokajacz i jego wpływ na rozwój mowy

Smoczek uspokajacz i jego wpływ na rozwój mowy

Wiele Rodziców nie wyobraża sobie życia dziecka bez tego „gadżetu”. Spędzając wakacje nad morzem widziałam co drugie dziecko ze smoczkiem w buzi. Co więcej? Jedno z nich próbowało coś powiedzieć Rodzicowi, a przez smoczek nie można było Go zrozumieć. Dlaczego ten temat jest tak bardzo dyskusyjny? Z biegiem czasu widać skutki zbyt długiego używania smoczków[…]