Mowa rodzica – znaczenie dla rozwoju mowy dziecka

Mowa rodzica – znaczenie dla rozwoju mowy dziecka

Dzieci naśladują wszystko i każdego w swoim otoczeniu, także mowę. W związku z czym zarówno Rodzice oraz inne bliskie osoby przebywające na co dzień z dzieckiem, mający wadę wymowy, są nieprawidłowym wzorcem w kształtowaniu języka przez malucha. Może to stanowić ogromną przeszkodę we właściwym przyswajaniu języka, którego skutkiem może być problem w komunikowaniu się oraz[…]

Wcześniak w gabinecie logopedy

Wcześniak w gabinecie logopedy

Kiedy mówimy o wcześniactwie? Wcześniak to dziecko, które przyszło na świat przed 38. tygodniem ciąży. Jego sprawność umysłowa i fizyczna może być początkowo mniejsza niż u dzieci urodzonych o czasie. Kondycja wcześniaków zależy przede wszystkim od tego, na jakim etapie ciąży się rodzą. Między urodzonymi na granicy możliwości przeżycia (czyli w 24. tygodniu) a tymi,[…]

Moje dziecko nie chce jeść

Moje dziecko nie chce jeść

Na pewno każdy z Rodziców zastanawia się: „dlaczego moje dziecko nie chce jeść?”. Mając na uwadze różnorodność problemów z tym związanych, o których nie będę pisała w niniejszym artykule, czytając pewną książkę trafiłam na bardzo ciekawy opis, który skłania do refleksji. Co powiedziałyby dzieci w momencie kiedy jeszcze nie mówią? Autor tekstu opisał to w przykładowy[…]

Alternatywne i wspomagające formy komunikacji

Alternatywne i wspomagające formy komunikacji

Zdarza się czasem, że komunikacja za pomocą mowy jest utrudniona lub niemożliwa. Wówczas stosuje się komunikację alternatywną, czyli taką, w której mowę dźwiękową zastępujemy zamiennym sposobem komunikowania bądź też komunikację wspomagającą jako środek uzupełniający i wspomagający używaną równolegle mowę dźwiękową. Dlaczego o tym wszystkim wspominam? Wielu Rodziców martwi się o to, że dziecko nie potrafi[…]

„Kąpiel słowna”

„Kąpiel słowna”

To piękne wyrażenie oznacza nic innego jak dostarczanie dziecku modelu, wzorca językowego, a także stwarzanie sytuacji do kontaktu językowego, przykładowo przez monolog. W praktyce wygląda to w ten sposób, że mówimy o rzeczach, zjawiskach, w których dziecko jest uczestnikiem, czyli widzi je, czuje, przeżywa – jest to nic innego jak codzienne czynności i sytuacje (np.[…]

Głużenie, a gaworzenie

Głużenie, a gaworzenie

Często, zarówno w pracy zawodowej jak i w trakcie badań do pracy magisterskiej padało stwierdzenie rodziców, że nasza pociecha mówiła już w wieku 6. miesięcy. Nic bardziej mylnego, dźwięki wydawane przez dzieciaki mogą przypominać niektóre słowa. W pierwszych miesiącach życia dziecka pojawiają się dźwięki różnego rodzaju, takie jak piski, mlaski, pomruki, a także dźwięki nieartykułowane[…]

Logopeda w życiu noworodka

Logopeda w życiu noworodka

Kiedy w rozmowie mówię, że jestem logopedą i skupiam się na terapii noworodków, niemowląt w większości spotykam się z reakcją „Ale jak to? Przecież ono jeszcze nie mówi?!” – jeżeli ktoś nadal nie wie jakie są specjalizacje i czym się zajmują logopedzi różnych specjalności to zapraszam do wpisu „Logopeda – kto to taki„. Niejednokrotnie lekarze[…]

Komunikowanie potrzeb przez dzieci

Komunikowanie potrzeb przez dzieci

Zanim pojawi się etap komunikowania się słownego małego dziecka z otoczeniem, wcześniej za pomocą środków niewerbalnych komunikuje ono swoje potrzeby. Zdarza się, że część z nich jest nieintencjonalna, przykładowo wodzenie oczami, a przy tym utrzymywanie kontaktu wzrokowego, następstwem czego może być uśmiech połączony z wokalizacją i ruchami kończyn, inne zaś komunikaty są wyrazem woli malucha.[…]

Mowa kierowana do dziecka

Mowa kierowana do dziecka

Pierwszy rok życia jest niezmiernie ważny w kształtowaniu się postawy komunikacyjnej dziecka. Słuchając dorosłych, mówiących do swoich pociech, widzimy różnice w przekazach, które różnią się od wymowy w codziennej komunikacji. Mowa kierowana do małych dzieci jest inna niż ta, którą dorośli kierują do pozostałych osób dorosłych bądź obcych dzieci, u których etap rozwoju mowy został zakończony. Zmianom podlega[…]

Związek rozwoju ruchowego z rozwojem mowy

Związek rozwoju ruchowego z rozwojem mowy

Zdobywanie umiejętności unoszenia główki, przewracania się na bok, siadania, raczkowania, samodzielnego poruszania się ma również swoje ogromne znaczenie w procesie nabywania języka. Właśnie z tego powodu tak ważne są pierwsze miesiące życia człowieka, gdyż następuje szybki rozwój psychoruchowy. Co można zaobserwować przez pierwsze 12 miesięcy życia człowieka? WIEK ROZWÓJ RUCHOWY ROZWÓJ MOWY 1 miesiąc ·[…]