Wędzidełko wargi górnej u noworodków – wpływ skrócenia na rozwój i funkcjonowanie jamy ustnej

Wędzidełko wargi górnej u noworodków – wpływ skrócenia na rozwój i funkcjonowanie jamy ustnej

Wędzidełko wargi górnej to cienki fałd tkanki łącznej łączący wewnętrzną stronę górnej wargi z dziąsłem powyżej górnych siekaczy. Choć jego obecność jest naturalna, jego skrócenie może prowadzić do różnych trudności w funkcjonowaniu jamy ustnej nie tylko u noworodków. Problemy te mogą obejmować karmienie piersią, rozwój zgryzu, artykulację oraz estetykę twarzy. Czym jest wędzidełko wargi górnej?[…]

Otwarta buzia niemowlaka i noworodka – co warto wiedzieć?

Otwarta buzia niemowlaka i noworodka – co warto wiedzieć?

Otwarta buzia u niemowlaka a nawet noworodka może być zarówno normą, jak i sygnałem potencjalnych problemów zdrowotnych. Kiedy stan ten jest naturalny? Jakie mogą być jego konsekwencje? Jak zapobiegać oraz z kim się skonsultować? Czy to normalne, że niemowlę śpi z otwartą buzią? Czy otwarta buzia u dziecka jest normą? Naturalne sytuacje: otwarta buzia u[…]

Wędzidełka policzkowe – jak wpływają na rozwój i kiedy wymagają konsultacji?

Wędzidełka policzkowe – jak wpływają na rozwój i kiedy wymagają konsultacji?

Wędzidełko policzkowe to pasmo tkanki łącznej, które łączy wewnętrzną stronę policzka z wyrostkiem zębodołowym górnej i dolnej szczęki. Jego funkcją jest stabilizacja pozycji policzka i wargi w jamie ustnej, umożliwiając prawidłowe ruchy warg podczas jedzenia, mówienia i uśmiechania się. Kiedy wędzidełko policzkowe jest zbyt restrykcyjne, może ograniczać te ruchy, powodując różne trudności w codziennym życiu,[…]

Słuch, a rozwój mowy

Słuch, a rozwój mowy

Układ słuchowy warunkuje wykształcenie mowy werbalnej i umożliwia społeczne porozumiewanie się. Dzieci, które przychodzą na świat z uszkodzonym narządem słuchu nie reagują na głos swojej mamy oraz innych najbliższych, mają również problemy z odbiorem większości wrażeń dźwiękowych. Ponadto dziecko napotyka trudności związane z kształtowaniem pojęć. W związku z powyższym dzieci, które mają problemy ze słuchem[…]

Skrócone wędzidełko języka

Skrócone wędzidełko języka

Co to jest wędzidełko języka? „Wędzidełko języka jest miękkim tworem włóknistym, pokrytym błoną śluzową. Łączy w linii pośrodkowej dolną powierzchnię języka z dnem jamy ustnej. Prawidłowo rozwinięte umożliwia swobodne docieranie języka w każde miejsce jamy ustnej, natomiast zbyt krótkie ogranicza jego ruchy” (E.M. Skorek). Skrócone wędzidełko jest objawem nietypowego embriologicznego tworzenia języka, przyczynia się do[…]

Co to jest dyspraksja?

Co to jest dyspraksja?

Co to jest dyspraksja i jakie ma znaczenie w rozwoju mowy? Dyspraksja jest to nic innego jak zaburzenie planowania motorycznego, które u dziecka o prawidłowym potencjale umysłowym przejawia się kłopotami z precyzyjnym sterowaniem swoim ciałem i uczeniem się nowych zadań ruchowych. Objawy określające dyspraksję charakteryzują się między innymi w następujący sposób: – dziecko znacznie wolniej[…]

Wczesne uwarunkowania rozwoju mowy

Wczesne uwarunkowania rozwoju mowy

Poniżej przedstawiam poważny tekst, ponieważ temat sam w sobie jest poważny. Poprzez sformułowanie w tytule należy rozumieć fakt istnienia czynników uszkadzających, które mają wpływ na nasz rozwój już w okresie ciąży. Czynnikiem zaburzającym prawidłowy rozwój dziecka, w tym mowy jest zażywanie leków podczas ciąży. Spożywanie ich może przyczynić się do uszkodzeń narządu słuchu, mózgu, zaburzają[…]

Mowa rodzica – znaczenie dla rozwoju mowy dziecka

Mowa rodzica – znaczenie dla rozwoju mowy dziecka

Dzieci naśladują wszystko i każdego w swoim otoczeniu, także mowę. W związku z czym zarówno Rodzice oraz inne bliskie osoby przebywające na co dzień z dzieckiem, mający wadę wymowy, są nieprawidłowym wzorcem w kształtowaniu języka przez malucha. Może to stanowić ogromną przeszkodę we właściwym przyswajaniu języka, którego skutkiem może być problem w komunikowaniu się oraz[…]

Karmienie – pierwsze doświadczenia w rozwoju mowy dziecka

Karmienie – pierwsze doświadczenia w rozwoju mowy dziecka

Dziecko w okresie prenatalnym zbiera pierwsze doświadczenia, których skutki widzimy w życiu bezpośrednio po jego narodzinach. A zatem czego dziecko doświadcza przed przyjściem na świat? Siódmy miesiąc życia płodowego to czas, kiedy dziecko ma już wykształcone kubki smakowe oraz receptory węchu. Dzięki połykaniu wód płodowych ćwiczy odruchy niezbędne do życia poza łonem, czyli do spożywania[…]

Poród – rodzaje oraz znaczenie w rozwoju mowy

Poród – rodzaje oraz znaczenie w rozwoju mowy

Dziecko nie zawsze „trzyma się” wyznaczonego terminu oraz sposobu przyjścia na świat. Poród możemy podzielić na trzy rodzaje: przedwczesny, naturalny oraz ciążę przenoszoną. Poród przedwczesny Poród przedwczesny, czyli przed 37. tygodniem ciąży charakteryzuje się tym, że w większości przypadków dzieci mają niedowagę, czyli ważą poniżej 2500 g oraz im wcześniej przyszły na świat, tym słabiej[…]

Układanie dziecka do snu

Układanie dziecka do snu

Prawidłowe układanie dziecka do snu, czy to w łóżeczku czy w wózku sprzyja prawidłowemu rozwojowi artykulacji głosek. Pozycja, w której śpi dziecko wymaga takiego ułożenia, aby sprzyjała właściwemu rozwojowi twarzoczaszki oraz narządu żucia. Ma to znaczenie w prawidłowym położeniu języka w jamie ustnej. Warto układać dziecko podczas drzemki w pozycji na brzuchu (pod kontrolą rodzica[…]

Wcześniak w gabinecie logopedy

Wcześniak w gabinecie logopedy

Kiedy mówimy o wcześniactwie? Wcześniak to dziecko, które przyszło na świat przed 38. tygodniem ciąży. Jego sprawność umysłowa i fizyczna może być początkowo mniejsza niż u dzieci urodzonych o czasie. Kondycja wcześniaków zależy przede wszystkim od tego, na jakim etapie ciąży się rodzą. Między urodzonymi na granicy możliwości przeżycia (czyli w 24. tygodniu) a tymi,[…]

Karmienie butelką w rozwoju mowy

Karmienie butelką w rozwoju mowy

Butelka ze smoczkiem to nie samo zło! Kiedy sytuacja wymaga wprowadzenia karmienia przez butelkę, należy postępować tak, by to karmienie spełniało zasady karmienia terapeutycznego, czyli zaspokajające potrzeby organizmu malucha, sprzyjające dojrzewaniu funkcji aparatu artykulacyjnego mając na uwadze indywidualną dojrzałość i możliwości dziecka. Dzięki wprowadzeniu powyższych zaleceń zapewnia się dziecku odpowiedni trening mięśni, koordynacje jedzenia z[…]

Wczesne wspomaganie rozwoju (WWR)

Wczesne wspomaganie rozwoju (WWR)

Wiele Rodziców martwi się o kwestie finansowe zajęć terapeutycznych dla swoich pociech, zwłaszcza, gdy opieka terapeutyczna wymaga oddziaływań wielu specjalistów i może trwać miesiącami, a nawet latami. Czym jest opinia o wczesnym wspomaganiu rozwoju? Opinię o wczesnym wspomaganiu rozwoju otrzymują dzieciaki od chwili wykrycia niepełnosprawności do podjęcia nauki w szkole. Zakres oddziaływań dotyczy również rodziny[…]

Stymulacja prawidłowego rozwoju mowy – 10 wskazówek…

Stymulacja prawidłowego rozwoju mowy – 10 wskazówek…

Drogi Rodzicu! Używaj naturalnego, prawidłowego języka. Język nianiek, czyli pieszczotliwie dziecięcy charakteryzuje się spieszczeniami, a nawet deformacjami poszczególnych głosek typu „moje Ty słonećko” zamiast „moje Ty słoneczko”. Dziecko uczy się przede wszystkim przez naśladownictwo. Stosuj „kąpiel słowną”. Jest to stwarzanie takich sytuacji, w których dostarczamy dziecku modelu językowego. Mówić, mówić i jeszcze raz mówić, ale[…]

Oddychanie w rozwoju mowy

Oddychanie w rozwoju mowy

Drogi oddechowe umożliwiają nie tylko samo oddychanie, ale także generują mowę, dlatego są jednym z czynników mających swoje znaczenie w postępowaniu logopedycznym. Podczas mówienia wdech realizowany jest zawsze przez usta, natomiast wydech przez usta bądź usta i nos. Dźwięki mowy powstają dzięki wprawianiu w ruch strun głosowych. Nauczenia wymagają ruchy mięśni potrzebne do wytwarzania tych[…]

Higiena jamy ustnej, a rozwój mowy

Higiena jamy ustnej, a rozwój mowy

W dzisiejszych czasach przesądy dotyczące znaczenia zębów mlecznych, a raczej jego braku odeszły w niepamięć. Zbyt wczesne usunięcie zęba mlecznego może skutkować przesuwaniem pozostałych w miejsce szczeliny, nie pozostawiając miejsca na wyrośnięcie zęba stałego. Następstwem jest nieprawidłowe ustawienie się zębów, których korekcja wymaga dużych nakładów siły i czasu. Obecnie wiele dzieci będących w wieku 3-4[…]

Rozszerzanie diety łyżeczką

Rozszerzanie diety łyżeczką

Zarówno towarzystwa naukowe jak i sami eksperci na całym świecie zgodnie zalecają, żeby niemowlęta karmić wyłącznie piersią przez pierwsze 6 miesięcy życia. Po tym czasie kiedy dziecko wykazuje gotowość, nadchodzi kolejny ważny etap jakim jest wprowadzenie dodatkowych produktów, jakimi są pokarmy uzupełniające. Rodzice często decydują się rozpocząć rozszerzanie diety łyżeczką. Łyżeczka nie powinna być za[…]

Logopeda w przedszkolu

Logopeda w przedszkolu

Bardzo często przedszkola oferują zajęcia logopedyczne. Rodzice mają poczucie, że skoro w przedszkolu jest logopeda to dziecko jest zaopiekowane. Jak to wygląda w praktyce? Mimo ogromnych chęci dyrekcji przedszkoli, specjalistów jak i potrzeb, w praktyce wygląda to tak, że zajęcia odbywają się najczęściej raz w tygodniu, czasowo w zależności od możliwości danej placówki. Co to[…]

Karmienie noworodka w pierwszych dobach po urodzeniu

Karmienie noworodka w pierwszych dobach po urodzeniu

Nowonarodzone dzieciaki, przystawione do piersi, ssące prawidłowo zasypiają na kilka godzin. Większość dzieci budzi się po około 5-8. godzinach i wtedy trzeba ponownie je nakarmić. Zdarza się, że niektóre noworodki nie podejmują ssania w pierwszych dwóch godzinach po urodzeniu, wówczas wymagają bacznej obserwacji i kontroli glikemii. Prawidłowe przystawianie noworodka do piersi najlepiej rozpocząć od pobudzenia[…]

Jaką butelkę wybrać?

Jaką butelkę wybrać?

Zdarza się niekiedy, że mama nowonarodzonego dziecka nie może karmić piersią lub karmienie z butelki jest dodatkową formą karmienia. U dzieci karmionych piersią należy w sposób świadomy i przemyślany dobierać rodzaj smoczka, który będzie montowany w butelce. Z przyczyn logopedycznych karmienie naturalne i karmienie butelką powinny być maksymalnie do siebie podobne. Dostępne rodzaje smoczków Na[…]

Wspomaganie prawidłowego rozwoju mowy – działania profilaktyczne w pigułce

Wspomaganie prawidłowego rozwoju mowy – działania profilaktyczne w pigułce

„Lepiej zapobiegać niż leczyć” – te słowa idealnie podkreślają rolę profilaktyki. Poniżej zestawionych zostało kilka wskazówek jak wspomagać prawidłowy rozwój mowy. W niektórych przypadkach w nawiasie podam odnośniki do artykułów, które opisują szerzej dane zagadnienie. Okres prenatalny: 1. Dbanie o zdrowie przyszłych rodziców. Zarówno w okresie poprzedzającym zapłodnienie oraz matki w czasie ciąży. 2. Unikanie[…]

Występowanie alergii w procesie rozwoju mowy

Występowanie alergii w procesie rozwoju mowy

Z reakcją alergiczną borykamy się w momencie reakcji organizmu na jakiś czynnik obcy. Skłonności do wystąpienia alergii u dzieci zwiększają się, gdy z tym problemem zmagają się rodzice dziecka. Do najczęstszych alergii można zaliczyć astmę, alergiczny nieżyt nosa lub katar. Do powyższych objawów mogą dołączyć również trudności oddechowe (sapanie, kaszel). Nawet najprostsze infekcje są dla[…]

Refluks u noworodka i niemowlaka

Refluks u noworodka i niemowlaka

Podczas spotkania z Rodzicami po raz pierwszy, przeprowadzając wywiad logopedyczny, zadaję pytanie dotyczące refluksu. Czy kiedykolwiek ktoś podejrzewał, czy został stwierdzony w okresie noworodkowym lub niemowlęcym? Na czym polega refluks? Kiedy przełykamy pokarm, przechodzi on przez gardło, poprzez przełyk do żołądka. Na dnie przełyku są mięśnie kontrolujące dolny zwieracz przełyku, czyli otwarcie między przełykiem, a[…]

Wpływ wad postawy na rozwój mowy

Wpływ wad postawy na rozwój mowy

W naszym organizmie wszystko ma swoje znaczenie. Na rozwój mowy wpływa ogrom czynników, jednym z nich jest wada postawy. Wiele osób pewnie zapyta: jak to? Postaram się w możliwie przejrzysty sposób wytłumaczyć tę zależność. Wady postawy najczęściej dotyczą zniekształceń kręgosłupa. Wspomniane deformacje, głównie odcinka piersiowego mają wpływ na narząd żucia. Skrzywienie kręgosłupa w odcinku piersiowym[…]

Istota karmienia naturalnego

Istota karmienia naturalnego

Karmienie piersią ma ogromne znaczenie w rozwoju nie tylko ze względu na ochronę niemowlęcia przed bakteriami, dzięki czemu dowodzą mniejsze zachorowania na zatrucia pokarmowe oraz infekcje, ma swoją istotną rolę w budowaniu kontaktu emocjonalnego z matką, ale przede wszystkim ma swój ogromny udział w prawidłowym rozwoju aparatu artykulacyjnego, a dzięki temu w przyszłości na poprawny[…]

„Kąpiel słowna”

„Kąpiel słowna”

To piękne wyrażenie oznacza nic innego jak dostarczanie dziecku modelu, wzorca językowego, a także stwarzanie sytuacji do kontaktu językowego, przykładowo przez monolog. W praktyce wygląda to w ten sposób, że mówimy o rzeczach, zjawiskach, w których dziecko jest uczestnikiem, czyli widzi je, czuje, przeżywa – jest to nic innego jak codzienne czynności i sytuacje (np.[…]

Głużenie, a gaworzenie

Głużenie, a gaworzenie

Często, zarówno w pracy zawodowej jak i w trakcie badań do pracy magisterskiej padało stwierdzenie rodziców, że nasza pociecha mówiła już w wieku 6. miesięcy. Nic bardziej mylnego, dźwięki wydawane przez dzieciaki mogą przypominać niektóre słowa. W pierwszych miesiącach życia dziecka pojawiają się dźwięki różnego rodzaju, takie jak piski, mlaski, pomruki, a także dźwięki nieartykułowane[…]

Wady zgryzu – jak im zapobiec?

Wady zgryzu – jak im zapobiec?

Kolejnym czynnikiem, który wywiera negatywny wpływ na proces rozwoju mowy są występujące wady zgryzu, uwarunkowane wieloma bodźcami, naszymi codziennymi zwyczajami czy nawet szeroko pojętymi stereotypami. Działania profilaktyczne związane z zapobieganiem powstawania wad zgryzu można podzielić na 3 obszary: Karmienie – karmiąc dziecko należy je trzymać niemalże w pozycji pionowej – prawidłowa pozycja podczas jedzenia przełoży się[…]

Neurologopeda w życiu noworodka i niemowlęcia

Neurologopeda w życiu noworodka i niemowlęcia

Kiedy w rozmowie mówię, że jestem logopedą i skupiam się na terapii noworodków, niemowląt w większości spotykam się z reakcją „Ale jak to? Przecież ono jeszcze nie mówi?!” – jeżeli ktoś nadal nie wie jakie są specjalizacje i czym się zajmują logopedzi różnych specjalności to zapraszam do wpisu „Logopeda – kto to taki„. Niejednokrotnie lekarze[…]

Komunikowanie potrzeb przez dzieci

Komunikowanie potrzeb przez dzieci

Zanim pojawi się etap komunikowania się słownego małego dziecka z otoczeniem, wcześniej za pomocą środków niewerbalnych komunikuje ono swoje potrzeby. Zdarza się, że część z nich jest nieintencjonalna, przykładowo wodzenie oczami, a przy tym utrzymywanie kontaktu wzrokowego, następstwem czego może być uśmiech połączony z wokalizacją i ruchami kończyn, inne zaś komunikaty są wyrazem woli malucha.[…]

Mowa kierowana do dziecka

Mowa kierowana do dziecka

Pierwszy rok życia jest niezmiernie ważny w kształtowaniu się postawy komunikacyjnej dziecka. Słuchając dorosłych, mówiących do swoich pociech, widzimy różnice w przekazach, które różnią się od wymowy w codziennej komunikacji. Mowa kierowana do małych dzieci jest inna niż ta, którą dorośli kierują do pozostałych osób dorosłych bądź obcych dzieci, u których etap rozwoju mowy został zakończony. Zmianom podlega[…]

Związek rozwoju ruchowego z rozwojem mowy

Związek rozwoju ruchowego z rozwojem mowy

Zdobywanie umiejętności unoszenia główki, przewracania się na bok, siadania, raczkowania, samodzielnego poruszania się ma również swoje ogromne znaczenie w procesie nabywania języka. Właśnie z tego powodu tak ważne są pierwsze miesiące życia człowieka, gdyż następuje szybki rozwój psychoruchowy. Co można zaobserwować przez pierwsze 12 miesięcy życia człowieka? WIEK ROZWÓJ RUCHOWY ROZWÓJ MOWY 1 miesiąc ·[…]

Karmienie piersią – banalna czynność?

Karmienie piersią – banalna czynność?

Spora część kobiet doświadcza trudności przy pierwszym karmieniu swojego maluszka. Problemy często się pogłębiają powodując frustrację, niechęć i w ostateczności rezygnację. Gdy zostaje podjęta decyzja o przejściu z karmienia piersią na karmienie butelką i rzeczywiście zaczyna działać, powoduje to ulgę, ale również poczucie rozczarowania, że mimo, iż mama tak bardzo chciała karmić piersią, to nie[…]

Jak przebiega konsultacja logopedyczna?

Jak przebiega konsultacja logopedyczna?

Rodzic umawia pierwszą wizytę noworodka lub niemowlęcia u logopedy. I co dalej? Przed konsultacją Informacje dotyczące dziecka, które poddaję analizie wymagają przygotowania, dlatego przed pierwszym spotkaniem rodzic dostaje wiadomość mailową zawierającą instrukcje oraz ankietę przedkonsultacyjną. Taki wstęp daje już sygnał czego można się spodziewać. Konsultacja Na spotkaniu przeprowadzam wywiad (przyznaję, jest on dosyć obszerny mimo,[…]

Czy moje dziecko słyszy?

Czy moje dziecko słyszy?

Sprawny słuch jest niezbędny do prawidłowego rozwoju mowy dziecka. Skutkom wczesnego uszkodzenia słuchu można zapobiec, jeśli dziecko otrzyma pomoc zanim ukończy 6. miesiąc życia. Niezależnie od badania przesiewowego wykonywanego na oddziale noworodkowym należy obserwować reakcje słuchowe oraz mowy u dziecka. W poszczególnych okresach życia dziecka warto się przyjrzeć czy: Do 3. miesiąca życia: – od[…]

Działania profilaktyczne w pracy logopedy

Działania profilaktyczne w pracy logopedy

Profilaktyka logopedyczna to jedno z podstawowych działań praktycznych w logopedii. Sam termin profilaktyka jest szerokim pojęciem, jednak ogólnie ujmując sprawę jest to nic innego jak przeciwdziałanie pojawianiu się jakichkolwiek odstępstw w rozwoju. Jako, że jestem logopedą wczesnej interwencji moim głównym celem jest szerzenie wiedzy, zapobieganie oraz skuteczne wprowadzanie działań wpływających na proces komunikacyjny oraz związany[…]

Integracja sensoryczna w logopedii

Integracja sensoryczna w logopedii

Nasze zmysły dostarczają nam informacji z całego ciała i otoczenia wokół nas. W każdym momencie życia do naszego mózgu dopływa niezliczona ilość informacji, którą człowiek wykorzystuje do celowego i efektywnego działania. Gdy informacje te płyną w sposób źle zorganizowany to funkcjonowanie naszego systemu nerwowego przypomina „korek komunikacyjny” co bardzo utrudnia codzienne życie. Wówczas mówimy o[…]

Odruchy warunkowe i bezwarunkowe niemowlęcia w rozwoju mowy dziecka

Odruchy warunkowe i bezwarunkowe niemowlęcia w rozwoju mowy dziecka

Czym są odruchy? Pierwsze dwa miesiące życia dziecka odwzorowują wszystko to czego się nauczyło w życiu płodowym. To swojego rodzaju kontynuacja życia płodowego. Po urodzeniu dziecko jest wyposażone w zachowania. Umożliwiają mu instynktownie reagować na bodźce zewnętrzne, które na początku są dla niego czymś obcym. Te automatyczne odruchy determinują przetrwanie oraz sygnalizują, że układ nerwowy[…]

Gest wskazywania palcem

Gest wskazywania palcem

Minęło 9 miesięcy życia malucha i pojawia się etap rozwoju, który nazywany jest przez specjalistów rewolucją. Dlaczego rewolucją? W tym czasie zaobserwować można ogromne zmiany w sposobie komunikowania się przez dziecko. Działa intencjonalnie, naśladuje, podąża za wzrokiem lub wskazaniem dorosłego, kieruje uwagą dorosłego za pomocą gestu wskazywania palcem. Ta forma komunikacji jest: Prośbą: „Daj mi[…]