Słuch, a rozwój mowy

Słuch, a rozwój mowy

Układ słuchowy warunkuje wykształcenie mowy werbalnej i umożliwia społeczne porozumiewanie się. Dzieci, które przychodzą na świat z uszkodzonym narządem słuchu nie reagują na głos swojej mamy oraz innych najbliższych, mają również problemy z odbiorem większości wrażeń dźwiękowych. Ponadto dziecko napotyka trudności związane z kształtowaniem pojęć. W związku z powyższym dzieci, które mają problemy ze słuchem[…]

Skrócone wędzidełko języka

Skrócone wędzidełko języka

Co to jest wędzidełko języka? „Wędzidełko języka jest miękkim tworem włóknistym, pokrytym błoną śluzową. Łączy w linii pośrodkowej dolną powierzchnię języka z dnem jamy ustnej. Prawidłowo rozwinięte umożliwia swobodne docieranie języka w każde miejsce jamy ustnej, natomiast zbyt krótkie ogranicza jego ruchy” (E.M. Skorek). Skrócone wędzidełko jest objawem nietypowego embriologicznego tworzenia języka, przyczynia się do[…]

Co to jest dyspraksja?

Co to jest dyspraksja?

Co to jest dyspraksja i jakie ma znaczenie w rozwoju mowy? Dyspraksja jest to nic innego jak zaburzenie planowania motorycznego, które u dziecka o prawidłowym potencjale umysłowym przejawia się kłopotami z precyzyjnym sterowaniem swoim ciałem i uczeniem się nowych zadań ruchowych. Objawy określające dyspraksję charakteryzują się między innymi w następujący sposób: – dziecko znacznie wolniej[…]

Wczesne uwarunkowania rozwoju mowy

Wczesne uwarunkowania rozwoju mowy

Poniżej przedstawiam poważny tekst, ponieważ temat sam w sobie jest poważny. Poprzez sformułowanie w tytule należy rozumieć fakt istnienia czynników uszkadzających, które mają wpływ na nasz rozwój już w okresie ciąży. Czynnikiem zaburzającym prawidłowy rozwój dziecka, w tym mowy jest zażywanie leków podczas ciąży. Spożywanie ich może przyczynić się do uszkodzeń narządu słuchu, mózgu, zaburzają[…]

Mowa rodzica – znaczenie dla rozwoju mowy dziecka

Mowa rodzica – znaczenie dla rozwoju mowy dziecka

Dzieci naśladują wszystko i każdego w swoim otoczeniu, także mowę. W związku z czym zarówno Rodzice oraz inne bliskie osoby przebywające na co dzień z dzieckiem, mający wadę wymowy, są nieprawidłowym wzorcem w kształtowaniu języka przez malucha. Może to stanowić ogromną przeszkodę we właściwym przyswajaniu języka, którego skutkiem może być problem w komunikowaniu się oraz[…]

Karmienie – pierwsze doświadczenia w rozwoju mowy dziecka

Karmienie – pierwsze doświadczenia w rozwoju mowy dziecka

Dziecko w okresie prenatalnym zbiera pierwsze doświadczenia, których skutki widzimy w życiu bezpośrednio po jego narodzinach. A zatem czego dziecko doświadcza przed przyjściem na świat? Siódmy miesiąc życia płodowego to czas, kiedy dziecko ma już wykształcone kubki smakowe oraz receptory węchu. Dzięki połykaniu wód płodowych ćwiczy odruchy niezbędne do życia poza łonem, czyli do spożywania[…]

Poród – rodzaje oraz znaczenie w rozwoju mowy

Poród – rodzaje oraz znaczenie w rozwoju mowy

Dziecko nie zawsze „trzyma się” wyznaczonego terminu oraz sposobu przyjścia na świat. Poród możemy podzielić na trzy rodzaje: przedwczesny, naturalny oraz ciążę przenoszoną. Poród przedwczesny Poród przedwczesny, czyli przed 37 tygodniem ciąży charakteryzuje się tym, że w większości przypadków dzieci mają niedowagę, czyli ważą poniżej 2500 g oraz im wcześniej przyszły na świat, tym słabiej[…]

Układanie dziecka do snu

Układanie dziecka do snu

Prawidłowe układanie dziecka do snu, czy to w łóżeczku czy w wózku sprzyja prawidłowemu rozwojowi artykulacji głosek. Pozycja, w której śpi dziecko wymaga takiego ułożenia, aby sprzyjała właściwemu rozwojowi twarzoczaszki oraz narządu żucia. Ma to znaczenie w prawidłowym położeniu języka w jamie ustnej. Warto układać dziecko podczas drzemki w pozycji na brzuchu (pod kontrolą rodzica[…]

Wcześniak w gabinecie logopedy

Wcześniak w gabinecie logopedy

Kiedy mówimy o wcześniactwie? Wcześniak to dziecko, które przyszło na świat przed 38. tygodniem ciąży. Jego sprawność umysłowa i fizyczna może być początkowo mniejsza niż u dzieci urodzonych o czasie. Kondycja wcześniaków zależy przede wszystkim od tego, na jakim etapie ciąży się rodzą. Między urodzonymi na granicy możliwości przeżycia (czyli w 24. tygodniu) a tymi,[…]

Karmienie butelką w rozwoju mowy

Karmienie butelką w rozwoju mowy

Butelka ze smoczkiem to nie samo zło! Kiedy sytuacja wymaga wprowadzenia karmienia przez butelkę, należy postępować tak, by to karmienie spełniało zasady karmienia terapeutycznego, czyli zaspokajające potrzeby organizmu malucha, sprzyjające dojrzewaniu funkcji aparatu artykulacyjnego mając na uwadze indywidualną dojrzałość i możliwości dziecka. Dzięki wprowadzeniu powyższych zaleceń zapewnia się dziecku odpowiedni trening mięśni, koordynacje jedzenia z[…]