Czy moje dziecko słyszy?

Czy moje dziecko słyszy?

Sprawny słuch jest niezbędny do prawidłowego rozwoju mowy dziecka. Skutkom wczesnego uszkodzenia słuchu można zapobiec, jeśli dziecko otrzyma pomoc zanim ukończy 6 miesiąc życia. Niezależnie od badania przesiewowego wykonywanego na oddziale noworodkowym należy obserwować reakcje słuchowe oraz mowy u dziecka. W poszczególnych okresach życia dziecka warto się przyjrzeć czy: Do 3 miesiąca życia: – od[…]

Zapobieganie powstawaniu wad zgryzu

Zapobieganie powstawaniu wad zgryzu

Kolejnym czynnikiem, który wywiera negatywny wpływ na proces rozwoju mowy są występujące wady zgryzu, uwarunkowane wieloma bodźcami, naszymi codziennymi zwyczajami czy nawet szeroko pojętymi stereotypami. Działania profilaktyczne związane z zapobieganiem powstawania wad zgryzu można podzielić na 3 obszary:   KARMIENIE – karmiąc dziecko należy je trzymać niemalże w pozycji pionowej – prawidłowa pozycja podczas jedzenia przełoży[…]

Wpływ wad postawy na rozwój mowy

Wpływ wad postawy na rozwój mowy

W naszym organizmie wszystko ma swoje znaczenie. Na rozwój mowy wpływa ogrom czynników, jednym z nich jest wada postawy. Wiele osób pewnie zapyta: jak to? Postaram się w możliwie przejrzysty sposób wytłumaczyć tą zależność. Wady postawy najczęściej dotyczą zniekształceń kręgosłupa. Wspomniane deformacje, głównie odcinka piersiowego mają wpływ na narząd żucia. Skrzywienie kręgosłupa w odcinku piersiowym[…]

Mowa kierowana do dziecka

Mowa kierowana do dziecka

Pierwszy rok życia jest niezmiernie ważny w kształtowaniu się postawy komunikacyjnej dziecka. Słuchając dorosłych, mówiących do swoich pociech, widzimy różnice w przekazach, które różnią się od wymowy w codziennej komunikacji. Mowa kierowana do małych dzieci jest inna niż ta, którą dorośli kierują do pozostałych osób dorosłych bądź obcych dzieci, u których etap rozwoju mowy został zakończony. Zmianom podlega[…]

Komunikowanie potrzeb przez dzieci

Komunikowanie potrzeb przez dzieci

Zanim pojawi się etap komunikowania się słownego małego dziecka z otoczeniem, wcześniej za pomocą środków niewerbalnych komunikuje ono swoje potrzeby. Zdarza się, że część z nich jest nieintencjonalna, przykładowo wodzenie oczami, a przy tym utrzymywanie kontaktu wzrokowego, następstwem czego może być uśmiech połączony z wokalizacją i ruchami kończyn, inne zaś komunikaty są wyrazem woli malucha.[…]

Higiena jamy ustnej, a rozwój mowy

Higiena jamy ustnej, a rozwój mowy

W dzisiejszych czasach przesądy dotyczące znaczenia zębów mlecznych, a raczej jego braku odeszły w niepamięć. Zbyt wczesne usunięcie zęba mlecznego może skutkować przesuwaniem pozostałych w miejsce szczeliny, nie pozostawiając miejsca na wyrośnięcie zęba stałego. Następstwem jest nieprawidłowe ustawienie się zębów, których korekcja wymaga dużych nakładów siły i czasu. Obecnie wiele dzieci będących w wieku 3-4[…]

Wprowadzanie pokarmów stałych oraz sposób ich spożywania

Wprowadzanie pokarmów stałych oraz sposób ich spożywania

Zarówno towarzystwa naukowe jak i sami eksperci na całym świecie zgodnie zalecają, żeby niemowlęta karmić wyłącznie piersią przez pierwsze 6 miesięcy życia. Po tym czasie nadchodzi kolejny ważny etap jakim jest wprowadzenie dodatkowych produktów, jakimi są pokarmy uzupełniające. Wspomniane podawanie pokarmów wprowadzamy najczęściej podając je dziecku łyżeczką. Nie może być ona za miękka, aby nie[…]

Stymulacja prawidłowego rozwoju mowy – kilka wskazówek…

Stymulacja prawidłowego rozwoju mowy – kilka wskazówek…

Drogi Rodzicu! Używaj naturalnego, prawidłowego języka. Język nianiek, czyli pieszczotliwie dziecięcy charakteryzuje się spieszczeniami, a nawet deformacjami poszczególnych głosek typu „moje Ty słonećko” zamiast „moje Ty słoneczko”. Dziecko uczy się przede wszystkim przez naśladownictwo. Stosuj „kąpiel słowną” Jest to stwarzanie takich sytuacji, w których dostarczamy dziecku modelu językowego. Mówić, mówić i jeszcze raz mówić, ale[…]

Mowa rodzica – znaczenie dla rozwoju mowy dziecka

Mowa rodzica – znaczenie dla rozwoju mowy dziecka

Dzieci naśladują wszystko i każdego w swoim otoczeniu, także mowę. W związku z czym zarówno Rodzice oraz inne bliskie osoby przebywające na co dzień z dzieckiem, mający wadę wymowy, są nieprawidłowym wzorcem w kształtowaniu języka przez malucha. Może to stanowić ogromną przeszkodę we właściwym przyswajaniu języka, którego skutkiem może być problem w komunikowaniu się oraz[…]

Słuch, a rozwój mowy

Słuch, a rozwój mowy

Układ słuchowy warunkuje wykształcenie mowy werbalnej i umożliwia społeczne porozumiewanie się. Dzieci, które przychodzą na świat z uszkodzonym narządem słuchu nie reagują na głos swojej mamy oraz innych najbliższych, mają również problemy z odbiorem większości wrażeń dźwiękowych. Ponadto dziecko napotyka trudności związane z kształtowaniem pojęć. W związku z powyższym dzieci, które mają problemy ze słuchem[…]