Słuch, a rozwój mowy

Słuch, a rozwój mowy

Układ słuchowy warunkuje wykształcenie mowy werbalnej i umożliwia społeczne porozumiewanie się. Dzieci, które przychodzą na świat z uszkodzonym narządem słuchu nie reagują na głos swojej mamy oraz innych najbliższych, mają również problemy z odbiorem większości wrażeń dźwiękowych. Ponadto dziecko napotyka trudności związane z kształtowaniem pojęć. W związku z powyższym dzieci, które mają problemy ze słuchem[…]

Rola rodzica podczas terapii

Rola rodzica podczas terapii

W pracy logopedycznej ważna jest nie tylko relacja logopeda – dziecko, ale również taka relacja jak logopeda – rodzic. Rola rodzica, współpraca w terapii swojej pociechy jest ogromnie ważna – każdy logopeda stara się przekazać tą kwestie, co więcej w przypadku noworodków, niemowląt jest ona niezbędna. Oczywiste jest, że to logopeda czuwa nad wszystkim, daje[…]

Wcześniak w gabinecie logopedy

Wcześniak w gabinecie logopedy

Kiedy mówimy o wcześniactwie? Wcześniak to dziecko, które przyszło na świat przed 38. tygodniem ciąży. Jego sprawność umysłowa i fizyczna może być początkowo mniejsza niż u dzieci urodzonych o czasie. Kondycja wcześniaków zależy przede wszystkim od tego, na jakim etapie ciąży się rodzą. Między urodzonymi na granicy możliwości przeżycia (czyli w 24. tygodniu) a tymi,[…]

Wczesne wspomaganie rozwoju (WWR)

Wczesne wspomaganie rozwoju (WWR)

Wiele Rodziców martwi się o kwestie finansowe zajęć terapeutycznych dla swoich pociech, zwłaszcza, gdy opieka terapeutyczna wymaga oddziaływań wielu specjalistów i może trwać miesiącami, a nawet latami. Czym jest opinia o wczesnym wspomaganiu rozwoju? Opinię o wczesnym wspomaganiu rozwoju otrzymują dzieciaki od chwili wykrycia niepełnosprawności do podjęcia nauki w szkole. Zakres oddziaływań dotyczy również rodziny[…]

Stymulacja prawidłowego rozwoju mowy – 10 wskazówek…

Stymulacja prawidłowego rozwoju mowy – 10 wskazówek…

Drogi Rodzicu! Używaj naturalnego, prawidłowego języka. Język nianiek, czyli pieszczotliwie dziecięcy charakteryzuje się spieszczeniami, a nawet deformacjami poszczególnych głosek typu „moje Ty słonećko” zamiast „moje Ty słoneczko”. Dziecko uczy się przede wszystkim przez naśladownictwo. Stosuj „kąpiel słowną”. Jest to stwarzanie takich sytuacji, w których dostarczamy dziecku modelu językowego. Mówić, mówić i jeszcze raz mówić, ale[…]

Rozszerzanie diety łyżeczką

Rozszerzanie diety łyżeczką

Zarówno towarzystwa naukowe jak i sami eksperci na całym świecie zgodnie zalecają, żeby niemowlęta karmić wyłącznie piersią przez pierwsze 6 miesięcy życia. Po tym czasie kiedy dziecko wykazuje gotowość, nadchodzi kolejny ważny etap jakim jest wprowadzenie dodatkowych produktów, jakimi są pokarmy uzupełniające. Rodzice często decydują się rozpocząć rozszerzanie diety łyżeczką. Łyżeczka nie powinna być za[…]

Gimnastyka buzi i języka

Gimnastyka buzi i języka

Drogi Rodzicu! Poniżej przedstawione zostały przykładowe przyjemne ćwiczenia buzi, które można wykorzystać podczas przygotowywania posiłku zachęcając dziecko do gimnastyki aparatu mowy. Ćwiczenia nie powinny trwać długo, wystarczy kilka minut dziennie. Jak najdłuższe utrzymanie produktu pomiędzy czubkiem języka, a wałkiem dziąsłowym (np. podczas czytania bajki). Usta powinny być zamknięte. Zdmuchiwanie płatków śniadaniowych z talerzyka za pomocą[…]

Karmienie noworodka w pierwszych dobach po urodzeniu

Karmienie noworodka w pierwszych dobach po urodzeniu

Nowonarodzone dzieciaki, przystawione do piersi, ssące prawidłowo zasypiają na kilka godzin. Większość dzieci budzi się po około 5-8. godzinach i wtedy trzeba ponownie je nakarmić. Zdarza się, że niektóre noworodki nie podejmują ssania w pierwszych dwóch godzinach po urodzeniu, wówczas wymagają bacznej obserwacji i kontroli glikemii. Prawidłowe przystawianie noworodka do piersi najlepiej rozpocząć od pobudzenia[…]

„Kąpiel słowna”

„Kąpiel słowna”

To piękne wyrażenie oznacza nic innego jak dostarczanie dziecku modelu, wzorca językowego, a także stwarzanie sytuacji do kontaktu językowego, przykładowo przez monolog. W praktyce wygląda to w ten sposób, że mówimy o rzeczach, zjawiskach, w których dziecko jest uczestnikiem, czyli widzi je, czuje, przeżywa – jest to nic innego jak codzienne czynności i sytuacje (np.[…]

Kompetencje logopedy w okresie stabilizacji laktacji

Kompetencje logopedy w okresie stabilizacji laktacji

Zdrowe, przebudowane w ciąży piersi oraz prawidłowo funkcjonujący układ hormonalny to cechy niezbędne do wytwarzania odpowiedniej ilości mleka. Laktacja chociaż dotyczy organizmu matki jest procesem sterowanym przez dziecko. Zadaniem malucha jest częste zgłaszanie się do karmień, prawidłowe ssanie, skuteczne opróżnianie piersi. Dysfunkcje dziecka, takie jak wady jamy ustnej, zaburzenia napięcia oralnego i posturalnego czy senność[…]

Kangurowanie noworodka

Kangurowanie noworodka

Kangurowanie to nic innego jak kontakt dziecka z matką, ale również z ojcem „skóra do skóry”. Udowodniono badaniami naukowymi, że kangurowanie odnosi liczne korzyści zarówno dla dziecka jak i rodzica. Dzieci przedwcześnie urodzone dzięki kangurowaniu szybciej przybierają na wadze, osiągają prawidłowe napięcie mięśniowe, uzyskują lepszą regulację temperatury ciała. Jakie są korzyści z kangurowania dla matki/ojca[…]

Smoczek uspokajacz i jego wpływ na rozwój mowy

Smoczek uspokajacz i jego wpływ na rozwój mowy

Wiele Rodziców nie wyobraża sobie życia dziecka bez tego „gadżetu”. Spędzając wakacje nad morzem widziałam co drugie dziecko ze smoczkiem w buzi. Co więcej? Jedno z nich próbowało coś powiedzieć Rodzicowi, a przez smoczek nie można było Go zrozumieć. Dlaczego ten temat jest tak bardzo dyskusyjny? Z biegiem czasu widać skutki zbyt długiego używania smoczków[…]