Opisując czynniki wpływające na rozwój mowy koniecznie należy wspomnieć o zależności karmienia, które jest odpowiednikiem późniejszego artykułowania poszczególnych dźwięków mowy. Pokaż mi jak jesz, a powiem Ci jak będziesz mówił – te słowa doskonale podkreślają tę zależność.
Karmienie | Mowa |
Zwarcie ust po oddzieleniu kęsa pokarmu lub podczas ściągania pokarmu z łyżeczki | Artykulacja głosek wargowych p, b, m |
Utworzenie pod wpływem zgromadzonego pokarmu zgłębienia (rynienki) na grzbietowej części języka | Artykulacja głosek szczelinowych: syczących i szumiących |
Uniesienie przodu języka do wałka dziąsłowego w początkowej fazie połykania | Artykulacja głosek przedniojęzykowych: s, z, c, dz, sz, ż, cz, dż, r, l , t, d, n |
Kontakt uniesionej nasady języka z opuszczonym podniebieniem miękkim – zabezpieczenie dróg oddechowych przed przedostaniem się pokarmu | Artykulacja głosek k, g, ch Artykulacja głosek nosowych |
Uniesienie się podniebienia miękkiego, zamknięcie wejścia do jamy nosowej, przesunięcie pokarmu do przełyku | Artykulacja głosek ustnych |
Pełne rozwarcie ust, język leżący płasko na dnie jamy ustnej w trakcie odgryzania pokarmu | Artykulacja głosek a,e |
Wysunięcie i uniesienie języka w czasie przyjmowania pokarmu | Artykulacja głosek i, y |
Zwężenie jamy ustnej z zaokrągleniem warg podczas przyjmowania płynu | Artykulacja o, u |
Źródło: Logopedia. Czasopismo internetowe 1(4)/2007
Powyżej w tabeli zostały przedstawione odpowiednie funkcje, jakie dziecko wykonuje podczas jedzenia, a które wpływają na późniejszą wymowę poszczególnych głosek, ich brzmienia.
Istota wczesnej interwencji logopedycznej, konsultacji noworodków, niemowląt, małych dzieci jest ogromnie ważna, gdyż to jak będzie mówić dziecko widzimy już w tak wczesnym okresie jego życia zaczynając od funkcji podstawowych.