Sprawny słuch jest niezbędny do prawidłowego rozwoju mowy dziecka. Skutkom wczesnego uszkodzenia słuchu można zapobiec, jeśli dziecko otrzyma pomoc zanim ukończy 6. miesiąc życia. Niezależnie od badania przesiewowego wykonywanego na oddziale noworodkowym należy obserwować reakcje słuchowe oraz mowy u dziecka.
W poszczególnych okresach życia dziecka warto się przyjrzeć czy:
Do 3. miesiąca życia:
– od ok. 2 miesiąca reaguje na głos, uspokaja się, uśmiecha się
– dziecko budzi się przy głośnych dźwiękach
– głuży
– reaguje przestrachem lub mruży oczy słysząc głośne dźwięki
W 4-6. miesiącu życia:
– reaguje na zmiany głosu rodzica
– gaworzy
– budzi się z lekkiego snu gdy ktoś rozmawia blisko niego
– zwraca głowę w kierunku źródła dźwięku np. głosu
W 7-12. miesiącu:
– słucha, gdy się do niego mówi
– rozumie proste słowa
– zwraca się w kierunku źródła dźwięku
– reaguje na swoje imię
– zwraca się w kierunku nazywanych osób/przedmiotów lub pokazuje je palcem
– gaworzy
– próbuje naśladować odgłosy zwierząt
– rozumie proste polecenia i zakazy
W 13-24. miesiącu:
– umie pokazywać części ciała
– rozumie proste polecenia i pytania
– lubi zabawy paluszkowe
– kołysze się w rytm muzyki
– próbuje składać po dwa słowa
– wypowiada od kilku do kilkudziesięciu słów
W 3-4. roku:
– słyszy, gdy woła się go z innego pokoju
– odpowiada na proste pytania
– używa zdań, które składają się z 4 lub więcej słów
– umie opowiedzieć co się wydarzyło
– słucha radia bądź telewizji na tym samym poziomie głośności co inny członkowie rodziny
– wypowiada się dość swobodnie, bez powtarzania słów/sylab
W 4-5. roku:
– z łatwością porozumiewa się z innymi
– słyszy i rozumie większość z tego o czym się mówi
– buduje zdania zawierające szczegółowe informacje, wypowiedzi na ogół poprawne gramatycznie
– wypowiada prawidłowo większość głosek
Jeżeli któreś z umiejętności opisanych w określonych przedziałach wiekowych powodują niepokój Rodzica lub wątpliwość rozwoju dziecka, należy zgłosić się do specjalisty.