Ocena skróconego wędzidełka noworodka i niemowlaka

Ocena skróconego wędzidełka noworodka i niemowlaka

Temat wędzidełek, w tym ich ocena i diagnoza potencjalnej akyloglosji wciąż nie jest odpowiednio określona. Nie ma jednego standardu postępowania, a badania ciągle trwają… W tym wpisie chcę przybliżyć wiedzę bardziej naukową. Diagnoza ankyloglosji (ankyloglossia) Podczas diagnozy budowy jamy ustnej sprawdzane są wędzidełka: warg, policzkowe oraz języka. Rodzice niejednokrotnie nie wiedzą gdzie mają zasięgnąć opinii,[…]

Otwarta buzia niemowlaka i noworodka – co warto wiedzieć?

Otwarta buzia niemowlaka i noworodka – co warto wiedzieć?

Otwarta buzia u niemowlaka a nawet noworodka może być zarówno normą, jak i sygnałem potencjalnych problemów zdrowotnych. Kiedy stan ten jest naturalny? Jakie mogą być jego konsekwencje? Jak zapobiegać oraz z kim się skonsultować? Czy to normalne, że niemowlę śpi z otwartą buzią? Czy otwarta buzia u dziecka jest normą? Naturalne sytuacje: otwarta buzia u[…]

Wędzidełka policzkowe – jak wpływają na rozwój i kiedy wymagają konsultacji?

Wędzidełka policzkowe – jak wpływają na rozwój i kiedy wymagają konsultacji?

Wędzidełko policzkowe to pasmo tkanki łącznej, które łączy wewnętrzną stronę policzka z wyrostkiem zębodołowym górnej i dolnej szczęki. Jego funkcją jest stabilizacja pozycji policzka i wargi w jamie ustnej, umożliwiając prawidłowe ruchy warg podczas jedzenia, mówienia i uśmiechania się. Kiedy wędzidełko policzkowe jest zbyt restrykcyjne, może ograniczać te ruchy, powodując różne trudności w codziennym życiu,[…]

Skrócone wędzidełko języka

Skrócone wędzidełko języka

Co to jest wędzidełko języka? „Wędzidełko języka jest miękkim tworem włóknistym, pokrytym błoną śluzową. Łączy w linii pośrodkowej dolną powierzchnię języka z dnem jamy ustnej. Prawidłowo rozwinięte umożliwia swobodne docieranie języka w każde miejsce jamy ustnej, natomiast zbyt krótkie ogranicza jego ruchy” (E.M. Skorek). Skrócone wędzidełko jest objawem nietypowego embriologicznego tworzenia języka, przyczynia się do[…]

Przygotowanie do karmienia piersią w czasie ciąży

Przygotowanie do karmienia piersią w czasie ciąży

Zdarza się, że w wywiadzie logopedycznym otrzymuję informację o braku pokarmu, który był  powodem rezygnacji z karmienia piersią. Dlaczego takie sytuacje mają miejsce? Czy można przygotować się do karmienia piersią w czasie ciąży? W ciąży ocenie podlega rozwój laktacyjny piersi, który charakteryzuje się: – zmianą wielkości i kształtu brodawek, – brunatnym przebarwieniem brodawek i otoczek,[…]

Karmienie – pierwsze doświadczenia w rozwoju mowy dziecka

Karmienie – pierwsze doświadczenia w rozwoju mowy dziecka

Dziecko w okresie prenatalnym zbiera pierwsze doświadczenia, których skutki widzimy w życiu bezpośrednio po jego narodzinach. A zatem czego dziecko doświadcza przed przyjściem na świat? Siódmy miesiąc życia płodowego to czas, kiedy dziecko ma już wykształcone kubki smakowe oraz receptory węchu. Dzięki połykaniu wód płodowych ćwiczy odruchy niezbędne do życia poza łonem, czyli do spożywania[…]

Układanie dziecka do snu

Układanie dziecka do snu

Prawidłowe układanie dziecka do snu, czy to w łóżeczku czy w wózku sprzyja prawidłowemu rozwojowi artykulacji głosek. Pozycja, w której śpi dziecko wymaga takiego ułożenia, aby sprzyjała właściwemu rozwojowi twarzoczaszki oraz narządu żucia. Ma to znaczenie w prawidłowym położeniu języka w jamie ustnej. Warto układać dziecko podczas drzemki w pozycji na brzuchu (pod kontrolą rodzica[…]

Wcześniak w gabinecie logopedy

Wcześniak w gabinecie logopedy

Kiedy mówimy o wcześniactwie? Wcześniak to dziecko, które przyszło na świat przed 38. tygodniem ciąży. Jego sprawność umysłowa i fizyczna może być początkowo mniejsza niż u dzieci urodzonych o czasie. Kondycja wcześniaków zależy przede wszystkim od tego, na jakim etapie ciąży się rodzą. Między urodzonymi na granicy możliwości przeżycia (czyli w 24. tygodniu) a tymi,[…]

Karmienie butelką w rozwoju mowy

Karmienie butelką w rozwoju mowy

Butelka ze smoczkiem to nie samo zło! Kiedy sytuacja wymaga wprowadzenia karmienia przez butelkę, należy postępować tak, by to karmienie spełniało zasady karmienia terapeutycznego, czyli zaspokajające potrzeby organizmu malucha, sprzyjające dojrzewaniu funkcji aparatu artykulacyjnego mając na uwadze indywidualną dojrzałość i możliwości dziecka. Dzięki wprowadzeniu powyższych zaleceń zapewnia się dziecku odpowiedni trening mięśni, koordynacje jedzenia z[…]

Kubek treningowy Reflo Smart Cup

Kubek treningowy Reflo Smart Cup

Rozlewanie napojów, zbyt szybkie przechylanie kubka przez dziecko, krztuszenie, dążenie do samodzielnego picia… Wspomniane aspekty dotyczą większości moich małych pacjentów, którzy uczą się picia z otwartego kubka, tym samym żegnając butelki ze smoczkiem. W niniejszym artykule chciałabym przedstawić kubek Reflo Smart Cup, który może być rozwiązaniem dla powyższych wymienionych okoliczności. Dlaczego Reflo Smart Cup? Przede[…]

Higiena jamy ustnej, a rozwój mowy

Higiena jamy ustnej, a rozwój mowy

W dzisiejszych czasach przesądy dotyczące znaczenia zębów mlecznych, a raczej jego braku odeszły w niepamięć. Zbyt wczesne usunięcie zęba mlecznego może skutkować przesuwaniem pozostałych w miejsce szczeliny, nie pozostawiając miejsca na wyrośnięcie zęba stałego. Następstwem jest nieprawidłowe ustawienie się zębów, których korekcja wymaga dużych nakładów siły i czasu. Obecnie wiele dzieci będących w wieku 3-4[…]

Rozszerzanie diety łyżeczką

Rozszerzanie diety łyżeczką

Zarówno towarzystwa naukowe jak i sami eksperci na całym świecie zgodnie zalecają, żeby niemowlęta karmić wyłącznie piersią przez pierwsze 6 miesięcy życia. Po tym czasie kiedy dziecko wykazuje gotowość, nadchodzi kolejny ważny etap jakim jest wprowadzenie dodatkowych produktów, jakimi są pokarmy uzupełniające. Rodzice często decydują się rozpocząć rozszerzanie diety łyżeczką. Łyżeczka nie powinna być za[…]

Gimnastyka buzi i języka

Gimnastyka buzi i języka

Drogi Rodzicu! Poniżej przedstawione zostały przykładowe przyjemne ćwiczenia buzi, które można wykorzystać podczas przygotowywania posiłku zachęcając dziecko do gimnastyki aparatu mowy. Ćwiczenia nie powinny trwać długo, wystarczy kilka minut dziennie. Jak najdłuższe utrzymanie produktu pomiędzy czubkiem języka, a wałkiem dziąsłowym (np. podczas czytania bajki). Usta powinny być zamknięte. Zdmuchiwanie płatków śniadaniowych z talerzyka za pomocą[…]

Logopeda w przedszkolu

Logopeda w przedszkolu

Bardzo często przedszkola oferują zajęcia logopedyczne. Rodzice mają poczucie, że skoro w przedszkolu jest logopeda to dziecko jest zaopiekowane. Jak to wygląda w praktyce? Mimo ogromnych chęci dyrekcji przedszkoli, specjalistów jak i potrzeb, w praktyce wygląda to tak, że zajęcia odbywają się najczęściej raz w tygodniu, czasowo w zależności od możliwości danej placówki. Co to[…]

Karmienie noworodka w pierwszych dobach po urodzeniu

Karmienie noworodka w pierwszych dobach po urodzeniu

Nowonarodzone dzieciaki, przystawione do piersi, ssące prawidłowo zasypiają na kilka godzin. Większość dzieci budzi się po około 5-8. godzinach i wtedy trzeba ponownie je nakarmić. Zdarza się, że niektóre noworodki nie podejmują ssania w pierwszych dwóch godzinach po urodzeniu, wówczas wymagają bacznej obserwacji i kontroli glikemii. Prawidłowe przystawianie noworodka do piersi najlepiej rozpocząć od pobudzenia[…]

Jaką butelkę wybrać?

Jaką butelkę wybrać?

Zdarza się niekiedy, że mama nowonarodzonego dziecka nie może karmić piersią lub karmienie z butelki jest dodatkową formą karmienia. U dzieci karmionych piersią należy w sposób świadomy i przemyślany dobierać rodzaj smoczka, który będzie montowany w butelce. Z przyczyn logopedycznych karmienie naturalne i karmienie butelką powinny być maksymalnie do siebie podobne. Dostępne rodzaje smoczków Na[…]

Wspomaganie prawidłowego rozwoju mowy – działania profilaktyczne w pigułce

Wspomaganie prawidłowego rozwoju mowy – działania profilaktyczne w pigułce

„Lepiej zapobiegać niż leczyć” – te słowa idealnie podkreślają rolę profilaktyki. Poniżej zestawionych zostało kilka wskazówek jak wspomagać prawidłowy rozwój mowy. W niektórych przypadkach w nawiasie podam odnośniki do artykułów, które opisują szerzej dane zagadnienie. Okres prenatalny: 1. Dbanie o zdrowie przyszłych rodziców. Zarówno w okresie poprzedzającym zapłodnienie oraz matki w czasie ciąży. 2. Unikanie[…]

Występowanie alergii w procesie rozwoju mowy

Występowanie alergii w procesie rozwoju mowy

Z reakcją alergiczną borykamy się w momencie reakcji organizmu na jakiś czynnik obcy. Skłonności do wystąpienia alergii u dzieci zwiększają się, gdy z tym problemem zmagają się rodzice dziecka. Do najczęstszych alergii można zaliczyć astmę, alergiczny nieżyt nosa lub katar. Do powyższych objawów mogą dołączyć również trudności oddechowe (sapanie, kaszel). Nawet najprostsze infekcje są dla[…]

Refluks u noworodka i niemowlaka

Refluks u noworodka i niemowlaka

Podczas spotkania z Rodzicami po raz pierwszy, przeprowadzając wywiad logopedyczny, zadaję pytanie dotyczące refluksu. Czy kiedykolwiek ktoś podejrzewał, czy został stwierdzony w okresie noworodkowym lub niemowlęcym? Na czym polega refluks? Kiedy przełykamy pokarm, przechodzi on przez gardło, poprzez przełyk do żołądka. Na dnie przełyku są mięśnie kontrolujące dolny zwieracz przełyku, czyli otwarcie między przełykiem, a[…]

Istota karmienia naturalnego

Istota karmienia naturalnego

Karmienie piersią ma ogromne znaczenie w rozwoju nie tylko ze względu na ochronę niemowlęcia przed bakteriami, dzięki czemu dowodzą mniejsze zachorowania na zatrucia pokarmowe oraz infekcje, ma swoją istotną rolę w budowaniu kontaktu emocjonalnego z matką, ale przede wszystkim ma swój ogromny udział w prawidłowym rozwoju aparatu artykulacyjnego, a dzięki temu w przyszłości na poprawny[…]

„Kąpiel słowna”

„Kąpiel słowna”

To piękne wyrażenie oznacza nic innego jak dostarczanie dziecku modelu, wzorca językowego, a także stwarzanie sytuacji do kontaktu językowego, przykładowo przez monolog. W praktyce wygląda to w ten sposób, że mówimy o rzeczach, zjawiskach, w których dziecko jest uczestnikiem, czyli widzi je, czuje, przeżywa – jest to nic innego jak codzienne czynności i sytuacje (np.[…]

Wady zgryzu – jak im zapobiec?

Wady zgryzu – jak im zapobiec?

Kolejnym czynnikiem, który wywiera negatywny wpływ na proces rozwoju mowy są występujące wady zgryzu, uwarunkowane wieloma bodźcami, naszymi codziennymi zwyczajami czy nawet szeroko pojętymi stereotypami. Działania profilaktyczne związane z zapobieganiem powstawania wad zgryzu można podzielić na 3 obszary: Karmienie – karmiąc dziecko należy je trzymać niemalże w pozycji pionowej – prawidłowa pozycja podczas jedzenia przełoży się[…]

Neurologopeda w życiu noworodka i niemowlęcia

Neurologopeda w życiu noworodka i niemowlęcia

Kiedy w rozmowie mówię, że jestem logopedą i skupiam się na terapii noworodków, niemowląt w większości spotykam się z reakcją „Ale jak to? Przecież ono jeszcze nie mówi?!” – jeżeli ktoś nadal nie wie jakie są specjalizacje i czym się zajmują logopedzi różnych specjalności to zapraszam do wpisu „Logopeda – kto to taki„. Niejednokrotnie lekarze[…]

Kompetencje logopedy w okresie stabilizacji laktacji

Kompetencje logopedy w okresie stabilizacji laktacji

Zdrowe, przebudowane w ciąży piersi oraz prawidłowo funkcjonujący układ hormonalny to cechy niezbędne do wytwarzania odpowiedniej ilości mleka. Laktacja chociaż dotyczy organizmu matki jest procesem sterowanym przez dziecko. Zadaniem malucha jest częste zgłaszanie się do karmień, prawidłowe ssanie, skuteczne opróżnianie piersi. Dysfunkcje dziecka, takie jak wady jamy ustnej, zaburzenia napięcia oralnego i posturalnego czy senność[…]

Karmienie piersią – banalna czynność?

Karmienie piersią – banalna czynność?

Spora część kobiet doświadcza trudności przy pierwszym karmieniu swojego maluszka. Problemy często się pogłębiają powodując frustrację, niechęć i w ostateczności rezygnację. Gdy zostaje podjęta decyzja o przejściu z karmienia piersią na karmienie butelką i rzeczywiście zaczyna działać, powoduje to ulgę, ale również poczucie rozczarowania, że mimo, iż mama tak bardzo chciała karmić piersią, to nie[…]

Jak przebiega konsultacja logopedyczna?

Jak przebiega konsultacja logopedyczna?

Rodzic umawia pierwszą wizytę noworodka lub niemowlęcia u logopedy. I co dalej? Przed konsultacją Informacje dotyczące dziecka, które poddaję analizie wymagają przygotowania, dlatego przed pierwszym spotkaniem rodzic dostaje wiadomość mailową zawierającą instrukcje oraz ankietę przedkonsultacyjną. Taki wstęp daje już sygnał czego można się spodziewać. Konsultacja Na spotkaniu przeprowadzam wywiad (przyznaję, jest on dosyć obszerny mimo,[…]

Czy moje dziecko słyszy?

Czy moje dziecko słyszy?

Sprawny słuch jest niezbędny do prawidłowego rozwoju mowy dziecka. Skutkom wczesnego uszkodzenia słuchu można zapobiec, jeśli dziecko otrzyma pomoc zanim ukończy 6. miesiąc życia. Niezależnie od badania przesiewowego wykonywanego na oddziale noworodkowym należy obserwować reakcje słuchowe oraz mowy u dziecka. W poszczególnych okresach życia dziecka warto się przyjrzeć czy: Do 3. miesiąca życia: – od[…]

Działania profilaktyczne w pracy logopedy

Działania profilaktyczne w pracy logopedy

Profilaktyka logopedyczna to jedno z podstawowych działań praktycznych w logopedii. Sam termin profilaktyka jest szerokim pojęciem, jednak ogólnie ujmując sprawę jest to nic innego jak przeciwdziałanie pojawianiu się jakichkolwiek odstępstw w rozwoju. Jako, że jestem logopedą wczesnej interwencji moim głównym celem jest szerzenie wiedzy, zapobieganie oraz skuteczne wprowadzanie działań wpływających na proces komunikacyjny oraz związany[…]

Jaki żłobek wybrać dla dziecka?

Jaki żłobek wybrać dla dziecka?

W Internecie każdy z Rodziców może przeczytać wiele rad dotyczących wyboru żłobka dla dziecka. Słyszał też wiele porad i podpowiedzi od rodziny i znajomych. Mając na uwadze to, czym się zajmuję chciałabym ugryźć temat z całkiem innej strony. Dlaczego? Myślę, że jednym z głównych powodów jest wciąż zbyt niska świadomość. Najczęściej, gdy mowa o terapii[…]

Smoczek uspokajacz i jego wpływ na rozwój mowy

Smoczek uspokajacz i jego wpływ na rozwój mowy

Wiele Rodziców nie wyobraża sobie życia dziecka bez tego „gadżetu”. Spędzając wakacje nad morzem widziałam co drugie dziecko ze smoczkiem w buzi. Co więcej? Jedno z nich próbowało coś powiedzieć Rodzicowi, a przez smoczek nie można było Go zrozumieć. Dlaczego ten temat jest tak bardzo dyskusyjny? Z biegiem czasu widać skutki zbyt długiego używania smoczków[…]